Beszélni kell a nyomásról, ami alatt vagyunk || Pozsonyi Janka & Kovács Gellért || Nagylátószög

Pozsonyi Janka kritikus, a Filmhu szerkesztője, újságírója. Vele beszélget a Mozinet Nagylátószög legújabb adásában Kovács Gellért „Filmszerész” a már mozikban futó Sünvadászat című film kapcsán többek között arról, mennyiben tekinthető ez a film a Remélem legközelebb sikerül meghalnod:) folytatásának, és mennyiben egy rendezői kitárulkozásnak.

A Mozinet új bemutatójában a túlhajszolt Bogi (Mari Dorottya) klasszikus éneket tanul a Zeneakadémián, de vidéki lányként nehezen találja a helyét Budapesten. Az iskola mellett bébiszitterkedéssel keres pénzt: unokatestvére, Tamás (Polgár Csaba – Cicaverzum) és felesége, Zita (Jakab Juli – Napszállta) kisgyerekeire vigyáz. A házaspár kapcsolata válságban van, a kettejük közötti feszültség pedig akaratlanul átragad a gyerekekre, és végső soron Bogira is. A lány a rendkívül fontos énekvizsgája napján eltitkol egy végzetesnek tűnő hibát.


Én azt éreztem ezen a házaspáron, hogy így érzelmileg nem olyan érettek, mint amilyennek hiszik magukat.

A filmnek egy izgalmas aspektusa a főszereplő család és bébiszitterük sajátos dinamikája. Pozsonyi szerint a felnőtt karakterek érzelmileg éretlenek, titkokkal, hazugságokkal terhelik a gyermekeiket, akik ezt sokkal jobban átlátják és értik, mint a szülők gondolnák.

Ez a döntés nagyon érdekes, hogy ez itt tényleg az én életem, ezek itt az én gyerekeim, ez a saját lakásom. Ez egy kitárulkozás, nem?

Pozsonyi kiemeli a film személyességét is, ami nagyban összefügg azzal, hogy független finanszírozásból, kevés pénzből készült. Schwechtje Mihály és párja – egyben a film producere -, Petrovits Genovéva a saját élethelyzeteikből inspirálódva forgattak a saját gyerekeikkel, a saját lakásukban.

Arra próbálják ösztönözni az embereket, hogy lehet beszélni ezekről a konfliktusokról, meg erről a furcsa életszakaszról, hogy gyerekkel, házassággal, a munka terhe alatt is, a mentális egészséggel foglalkozni kell, mert összeroppannak az emberek a politikai nyomás, gazdasági nyomás, mindenféle nyomás alatt.

Pozsonyi úgy látja, Schwechtje generációja eljutott abba korba, amikor arról akar diskurzust elindítani, ami közvetlenül érinti őket. Hasonló alkotóként megemlíti Hajdu Szabolcsot is.

  • A beszélgetésben szóba kerül még:
  • A Sünvadászat, mint Remélem legközelebb sikerül meghalnod:) folytatása
  • Kamaszok, mint társadalmi tükör
  • A Sünvadászat személyessége & gyerekszínészek
  • Rendezői kitárulkozás
  • A Sünvadászat hatása kisgyermekes szülőként

A Sünvadászat már a mozikban!

A szövegben felhasznált idézeteket szerkesztve közöltük.